Pages

Sahabat dakwah

Saturday, August 6, 2011

Marhaban Ya Ramadhan


   Assalamualaikum w.b.t buat pembaca yang setia bersama PERMATA. Seperti yang anda tahu, bulan sya'ban telah berakhir dan Ramadhan pula menjelma. Mungkin ramai yang menganggap bahawa bulan Ramadhan hanyalah bulan untuk  melakukan ibadah puasa sahaja,
namun tahukah anda bahawa banyak pahala yang boleh kita perolehi daripada bulan yang mulia ini?
             
Sesungguhnya bulan Ramadhan adalah bulan Al-Qur’an. Rasulullah saw. pernah bersabda mengenainya ;

“Puasa dan Al-Qur’an itu akan memberikan syafaat kepada hamba di hari kiamat. Puasa akan berkata, ‘Ya Rabbi, aku telah menghalangi-nya dari makan dan syahwat, maka perkenankanlah aku memberikan syafa‘at untuknya.’ Sedangkan Al-Qur’an akan berkata, ‘Ya Rabbi, aku telah menghalanginya dari tidur di malam hari, maka perkenankan aku memberikan syafaat untuknya. ‘Maka Allah memperkenankan keduanya memberikan syafaat. ”
(HR. Imam Ahmad dan Ath Thabrani)

   Diantara keistimewaan-keistimewaan lain yang dapat kita peroleh pada bulan Ramadhan adalah Allah akan mengampuni dosa-dosa yang terdahulu bagi orang-orang yang melakukan puasa  semata-mata kerana keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah, terbukanya pintu-pintu syurga dan tertutupnya pintu-pintu neraka, ibadah wajib yang dilakukan pada bulan Ramadhan akan dilipatgandakan nilai pahalanya dan bila melakukan ibadah sunnah pahalanya sama dengan ibadah wajib.

   Sama-samalah kita memohon keampunan kepada Allah S.W.T di atas apa yang telah kita lakukan selama ini.. Jangan lupa juga untuk bermaafan sesama kita... Anggap lah ramadhan kali ini adalah yang terakhir, maka kejarlah rahmat yang terkandung di dalamnya..
 

Photobucket
Penuhi lah Ramadhan dengan pengisian yang bermanfaat....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...